Pandangan tokoh
barat tentang tamadun
konsep tamadun dari perspektif material dengan mengaitkan tamadun dengan
kebudayaan. Kebudayaan mencakupi aspek bahasa , cara berfikir , agama , adat
resam , kepercayaan dan kesenian
Pandangan tokoh
timur tentang tamadun
Tamadun berlandaskan kepada aspek kerohanian iaitu wahyu dan sunnah
Tamadun berlandaskan kepada aspek kerohanian iaitu wahyu dan sunnah
Jenis-jenis
tulisan
Heiroglyphic - tulisan orang mesir purba
Cuneiform - tulisan bergambar oleh masyarakat
Mesopotamia
Pepaku - orang Sumeria
Piktograf - huruf berbentuk gambar oleh
masyarakat Indus
Ciri-ciri
Tamadun
- Stratifikasi dan organisasi sosial
- Pertumbuhan, pembinaan dan perkembangan kota (urbanisasi)
- Pembahagian kerja secara kolektif
- Tulisan dan komunikasi
- Sistem agama dan kepercayaan
- Kesenian
dan estetika
- Penggantian
kehidupan nomad kepada kehidupan moden melalai kemajuan sains dan teknologi
Evolusi
agama
Naturalisme
– animisme – dinamisme – politeisme
Prinsip
tamadun
1. Peminjaman
kepakaran
2. Sosioekonomi
3. Interaksi
manusia dgn alam
4. Persaingan
manusia
5. Daya
kreativiti manusia
Matlamat
tamadun
- 1. Ilmu
pengetahuan
- 2. Pencapaian
material
- 3. Pengamalan
agama, moral dan akhlak
- 4. Kesejahteraan
hidup
Sumber
tamadun
1. Ilmu
2. Pemikiran
3. Material
4. Agama
2. Pemikiran
3. Material
4. Agama
Perbezaan
tamadun daripada budaya
- Pengaruh
tamadun berkekalan lebih lama berbanding dgn pengaruh budaya
- Tamadun
lebih bersifat universal merentasi sempadan geografi dan budaya.contohnya
budaya masyarakat islam di rantau melayu
berpakaian berbeza daripada masyarakat islam di semenanjung arab. Budaya
sesuatu tamadun terikat kpd kedudukan geografi
Asas
tamadun islam
1. Akhlak
2. Aqidah
3. Ilmu
4. Syariah
2. Aqidah
3. Ilmu
4. Syariah
Keistimewaan
tamadun islam
- Bersumberkan
al-Quran dan sunnah
- Diasaskan
secara tegas dan tetap tanpa pengaruh kebendaan
- Bersifat
terbuka kepada semua jenis tamadun bangsa dan agama
- Sesuai
dengan fitrah dan tabiat semula jadi manusia
- Bersifat
syumul, sempurna, konsisten dan global
Tamadun
islam mempunyai TIGA DIMENSI
- Menghubungkan
manusia dengan Tuhan
- Menghubungkan
manusia dgn manusia
- Menghubungkan
manusia dgn alam
- Sumber
pembinaan tamaddun islam
- Penemuan
dan penciptaan baru
- Pengubahsuaian
dan penyempurnaan semula
- AlQuran
- Sunnah
- Tamadun
lain dan penemuan baru
- Ijtihad
- Qias
- Ijma
- Akal
atau pemikiran
Tamadun
Melayu
Paleolitik
– Mesolitik – Neolitik – zaman besi
Satu lagi warisan yang membuktikan undang-undang Islam telah diamalkan
dalam kerajaan Melayu ialah Undang-undang Pahang. Undang-undang Pahang
telah disusun pada zaman pemerintahan Sultan Abdul Ghafur Muhaiyuddin
Shah
(tahun 1592 hingga 1614) di bawah pengaruh Undang-undang Melaka, Hukum
Kanun Melaka, Undang-undang Laut Melaka, Adat Perpatih dan Adat
Temenggong
juga telah di jadikan sistem perundangan di Melaka pada masa itu (Abdul
Monir, 2005)
Tamadun
China
Zaman pembentukan – sistem politik yang teratur dan berasaskan
perundangan melalui amalam monarki dan feudalism
Zaman keagungan - dasar penyatupaduan rakyat China di bawah Dinasti Han. Ciri keagungan
tamadun era Dinasti Han ialah kerana pencapaiannya dalam bidang pentadbiran
kerana mempunyai sistem pemerintahan yang cekap dan berkesan bagi seluruh
wilayah.
Zaman
Peralihan - merupakan zaman negara China dijajah dan diperintah oleh orang luar
dari kalangan bangsa Mongol dan Manchu
Zaman
Moden - tamadun China dilihat dengan
campur tangan dan interaksinya dengan kuasa asing Barat
Unsur
tamadun china
1. Institusi
agama yang wujud
2. Bandar dan prtumbuhan penduduk, pertanian dan perniagaan
3. Pusat utama kebudayaan
4. System Bahasa dan tulisan
5. Kemajuan sains dan teknologi
6. Organisasi social yang trsusun
7. Kerajaan atau pentadbiran yang teratur
8. Pembentukan bangsa tionghua
2. Bandar dan prtumbuhan penduduk, pertanian dan perniagaan
3. Pusat utama kebudayaan
4. System Bahasa dan tulisan
5. Kemajuan sains dan teknologi
6. Organisasi social yang trsusun
7. Kerajaan atau pentadbiran yang teratur
8. Pembentukan bangsa tionghua
Mengenai sistem tulisan, tulisan Cina yang dikenali sebagai Hanzi
(tulisan Han) telah dicipta berdasarkan kaedah xiang xing(lambang bergambar),
zh'shi(lambang petunjuk), huiyi(lambang petunjuk fikiran) dan xing
sheng(gabungan bentuk-bunyi).
ajaran konfusianisme
mengenai konsep „lima hubungan utama yang menitikberatkan kejujuran dan
kebaikan boleh juga diamalkan dalam konteks nilai yang universal dalam
mewujudkan masyarakat yang harmoni dan bersatu-padu. Lima hubungan utama itu
ialah:
(i) Hubungan bapa dengan
anak;
(ii) Hubungan suami dengan
isteri;
(iii) Hubungan saudara tua
dengan muda;
(iv) Hubungan raja dan
pegawai; dan
(v) Hubungan sesama
sahabat.
Agama Buddhisme yang diasaskan oleh Siddhartha Gautama Buddha.
Ajaran Buddhisme terkenal dengan Jalan Lapan Lapis Mulia atau Jalan
Pertengahan dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu:
(i) Panna (kebijaksanaan) yang meliputi pemahaman yang betul dan
pemikiran yang betul;
(ii) Samadhi (penumpuan) yang meliputi pengucapan yang betul, tindakan
yang betul dan cara hidup yang betul; dan
(iii) Sila (moral) yang meliputi usaha yang betul, pertimbangan yang
betul, dan tumpuan yang betul.
Agama ketiga yang berpengaruh di China ialah Daoisme yang diasaskan oleh
Lao Zi dan Zhuang Zi yang berpendapat bahawa pemeliharaan semula jadi serta
konsep wuwei atau melakukan perbuatan secara spontan dan tanpa sebarang usaha.
Daoisme terbahagi kepada dua cabang yang utama iaitu:
(i) Pemikiran falsafah Dao (daojia); dan
(ii) Aliran keagamaan Dao (daojiao)
Kitab Daoisme iaitu
Daodejing mengandungi
metafizik Dao. Dao ialah jalan yang mempunyai pengertian bahawa punca segala
penjelasan yang tidak dilahirkan dan tidak dapat diperikan. Tahap pencapaian
pengamalan Dao yang tertinggi adalah kembali semula dan bersatu dengannya
Moisme ialah satu lagi
kepercayaan yang telah diasaskan oleh Mo Zi (dari 479 SM hingga 381 SM). Antara
konsep penting dalam pemikiran aliran ini termasuk aspek kasih sayang sejagat
(jian'ai), mengecam sikap suka berperang (feigong) dan menyerah kepada nasib
(feiming) dan
mengutamakan golongan
cerdik pandai (shangxian). Di samping itu, ajaran Taoisme ialah agama yang
diasaskan oleh Laozi dan Chuang Tzu yang menekankan keamanan dan keharmonian
akan dapat dicapai sekiranya manusia tidak mengikut hawa nafsu untuk mencapai
materialistik dan mengasingkan diri daripada kegiatan duniawi serta apa sahaja
yang merugikan dengan cara meditasi. Akhir sekali ialah kepercayaan Legalisme
yang diasaskan oleh seorang ahli falsafah Cina, Han Fei Zi. Legalisme
mengutamakan pemikiran sosiopolitik dan kekuasaan pihak pemerintah terhadap
rakyatnya (Sazelin Arif et al., 2007
Dari segi upacara
perkahwinan mengikut kepercayaan masyarakat China, terdapat enam pendekatan
dalam menjayakan upacara perkahwinan iaitu:
- Na chai (pemilihan jodoh);
- Wen Ming (pertanyaan nama bagi menentukan keturunan);
- Na Ji(keserasian dan penyesuaian);
- Na Cha(penerimaan dan persetujuan)
- Qing Qi (keserasian atau persamaan tarikh atau masa); dan
- Ying Qing(majlis perkahwinan
No comments:
Post a Comment