untuk ruangan (1.2) saya tak blh nak reveal sebab kat situ point saya yang tertinggi sbb saya ambil dari pengalaman kerja saya (Aircraft maintenance). so korang pandai-2 la buat utk ruangan tu... hahaha... ruangan (1.3) simple je... kesimpulan... korang blh pikir sndiri... okey
Proses memahami maklumat dapat dilakukan dengan
pelbagai langkah. Pelajar boleh menggunakan teknik membaca dengan sepintas
lalu. Teknik ini memberi gambaran secara kasar kepada pelajar tentang bahan yang
dibaca. Langkah ini dapat menguji tahap minat pelajar terhadap tumpuan dan
penekanan topik yang dibaca. Faktor persekitaran turut memainkan peranan
penting kerana setiap pelajar mempunyai pendekatan yang berbeza. Terdapat
segelintir pelajar selesa membaca dalam persekitaran yang senyap atau berbunyi.
Cara ini bergantung kepada tahap penerimaan individu itu sendiri. Selain
daripada itu, pelajar digalakkan membaca secara aktif. Kemahiran pembacaan yang
aktif lebih tertumpu kepada penumpuan maklumat atau fakta yang penting.
Maklumat yang penting ditandakan dengan warna yang terang atau membuat bulatan
pada perkataan tertentu supaya dapat ditonjolkan dalam bahan bacaan. Memahami
maklumat dapat diterapkan dengan membaca setiap perkataan dengan fokus dan
tepat , menyebut setiap perkataan dengan fasih dan memahami setiap maksud
perkataan yang dibaca. Sekiranya pelajar berasa sukar untuk memahami ayat yang
di baca, pelajar boleh menterjemahkannya kepada bahasa sendiri untuk memahami
maksud yang hendak disampaikan.
No comments:
Post a Comment